Wat moet ik doen om te zorgen dat mijn organisatie beter bekend wordt en dat ik meer klanten krijg, mijn relatienetwerk opbouw en benut, mijn product of dienst beter verkoop? Hoe kom ik met mijn bedrijf in de krant of online media? Wat kan ik doen om meer volgers te krijgen op Facebook of LinkedIn? Hoe kan mijn website meer bezoekers trekken en mensen stimuleren tot actie over te gaan? Wil je het project om een nieuwe website te bouwen voor ons begeleiden? Hoe maak ik een goede nieuwsbrief? Hoe ontwikkelen we een goede communicatiestrategie voor ons nieuwe organisatie? Hoe benutten we de voordelen van onze fusie? Kun je (tijdelijk) ons communicatieteam helpen en ondersteunen? Help je ons bij verandermanagent?
Gratis kennismakingsgesprek
Om antwoord te kunnen geven op een vraag over de marketing en communicatie van welke organisatie dan ook, starten we met een kennismakingsgesprek. Daarin verhelderen we de vraag en kijken we welke acties nodig zijn, wat ik kan betekenen. En natuurlijk of het ons een goed idee lijkt met elkaar in zee te gaan. Daar kun je na het gesprek rustig en vrijblijvend over nadenken.
Plan van aanpak
Wil je dat ik je help om jouw bedrijf sterk te profileren, of jouw team daarbij ondersteun, dan ontvang je als voorstel een overzichtelijk plan van aanpak met prijsopgave.
Overeenkomst van opdracht
Ben je het eens met het voorstel voor de aanpak dan ontvang je een ‘Overeenkomst van opdracht’, volgens het standaardmodel van de belastingdienst. Door dit te ondertekenen is helder onder welke voorwaarden we samenwerken en dat er geen sprake is van een dienstverband.
Stappenplan voor sterke marketing en communicatie
In het kennismakingsgesprek analyseer ik hoe het staat met de belangrijkste elementen voor sterke communicatie. Elk van die elementen moet duidelijk zijn. Is dat nog niet zo, dan wordt het in het plan van aanpak een actiepunt. Voor een sterk huis is immers een stevig fundament nodig. Wie onderstaande elementen helder heeft, kan sterk communiceren en telkens een boodschap uitdragen die bijdraagt aan het doel.
- Heldere missie en visie
Is in enkele zinnen duidelijk wat de bestaansreden van je bedrijf of organisatie is?
- Doelgroepen
Wie zijn je klanten nu, wat doe je om deze klanten te binden en wie wil je gaan bereiken?
- Welke middelen zet je in?
Hoe bereik je nu je doelgroep, klanten, bezoekers, belangrijke relaties? Bijvoorbeeld met een website, sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en andere sociale media, nieuwsbrief, persberichten, flyers, via (netwerk)bijeenkomsten, beurzen of manifestaties etc.
- Onderscheidende kenmerken
Wat maakt dat jou product of dienst anders of beter is dan alle andere?
- Imago en identiteit
Wie ben je als bedrijf en hoe wil je dat anderen over jouw bedrijf denken? Hoe denken de medewerkers over het bedrijf en hoe gedragen zij zich naar klanten? Zijn je logo en je huisstijl naar wens, zijn alle uitingen consequent in dezelfde stijl?
Extra elementen die niet altijd aan de orde komen
- Voor verkoopgerichte organisaties: wat doe je om de klant te interesseren, over te halen tot aankoop en te binden? Zowel op je website als in de reële contactbeleving. Hoe weet je of je klanten tevreden zijn en wat doe je om hun ervaringen te verbeteren?
- Voor personeelsbeleid: wat is het oordeel van de medewerkers over jouw bedrijf, hoe zit het met hun werkplezier, wat doe je eraan om hun werkplezier te vergroten?
- Bij fusies: wat moet de fusie opleveren – voor alle betrokkenen – en hoe ga je dat realiseren?
Kortom: wat wil je bereiken? Op basis van deze elementen is duidelijk waar PRompt Communicatie kan helpen.